Svar: Dagsrytme og rutiner
24. juli 2017
Alder:
8 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
Det er dejligt at høre, at det går så godt med jeres lille dreng - og at han på de fleste punkter faktisk følger sin alder. I forhold til mad og rytme, så tænker jeg dog, at det vil være rigtig godt, hvis du kan følge en rytme, som svarer til et 7 måneders barn. Det vil sige den alder, som ligger midt mellem hans faktuelle alder og korrigerede alder.
Det betyder, at jeg vil anbefale, at du giver ham 4 flasker i døgnet, og at disse fire flasker skal ligge tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Derudover så skriver du, at det er vigtigt for dig, at han får en rytme med 4 lure, fordi du oplever, at det lige nu fungerer, og det er naturligvis helt okay. Derfor kommer mit forslag til en dagsplan med 4 lure til at se således ud:
Tidlig morgen 04.30/05: Flaske og sover videre indtil han vågner af sig selv omkring kl 06.
Morgen 06.30: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med havegrød, evt. lidt revet æble som topping på grøden, og vand af kop.
Puttes til første lur og sover mellem 8-9 som nu - og skal ikke tilbydes flaske først.
Formiddag 9.30-10: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos og vand af kop. Hvis han virker parat til at spise små bløde hapsere, må du også gerne give ham små bidder af en blød bolle med lidt smør.
Puttes til 2. lur ca 10.30 og skal heller ikke her tilbydes flaske før lur, formiddagsmåltidet erstatter flasken og væske dækkes via vand af kop.
Frokost 12.30: Tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være en middagsret fra glas, svarnede til hans alder 6-8 måneder. Suppleres med små rugbrødshapsere, hvis han er parat til det og også gerne mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på, opbløde med spyt osv.
Flaske og puttes til middagslur ca 13.30-14. Du skriver, at du gerne vil gå en rask tur med ham i babyjoggeren i løbet af dagen og jeg foreslår, at du lægger jeres tur her. Så du hen af vejen måske kan være heldig at få vænnet ham til at sove en lidt længere middagslur.
Eftermiddag 16: Tilbydes en lille portion flerkornsgrød med frugtmos som topping og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Og sover derefter dagens 4 lur...
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, almindelige børnevenlige retter, mos og mad der smager af noget, mad med mere bid, mad i hånden osv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor han så tilbydes flaske og sover videre igen...
Som du kan se af planen, så får han de 4 flasker (tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften) og får derudover mange små måltider hele dagen igennem. Det er vigtigt for hans humør og overskud, at han netop tilbydes variation af mad og det er bedre, at han tilbydes lidt og tit end få og store portioner. I planen får han grød morgen og eftermiddage og grøntsagsmos frokost og aften - og derudover får han frugt og frugtmos som mellemmåltid.
Det vil være rigtig godt, hvis du giver ham mad i hånden og nogle gange kan det være en god idé at starte måltidet med dette, og så følge efter med skemaden. Det at sidde og gumle på noget selv, anerkender hans lyst til at spise selv, samtidig med, at du får stimuleret ham mundmotorisk og gjort ham klar til skemaden, når du så følger efter med den.
Der er ingen tvivl om, at flytning påvirker jeres dreng - du har måske været stresset over at skulle pakke jeres hjem ned og stresser måske stadig over at skulle få alt på plads. I hvert fald skriver du at flytning har "trukket tænder ud". Og det reagerer han naturligt på. Det er derfor rigtig godt, hvis I forholdsvis hurtigt kan komme på plads, og hvis du kan begynde at skabe en hverdag med genkendelighed, fordi det giver tryghed for ham. Jo mere ens en rytme du kan have, og jo mere faste rutiner, jo bedre vil det være.
Hele dagens rytme vil naturligt også spille ind på hvordan han koble fra og overgiver sig til søvnen om aftenen - så på den måde tænker jeg, at tiden naturligt også arbejder for jer lige nu :)
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske